Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 4 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فيله ماهي تيلاپيا سوخاري
#1
وقتي يك روز طولاني را سپري كرده يا خسته از سر كار به خانه مي‌آييد و هوس خوردن يك غذاي متفاوت و سريع مي‌كنيد بيشتر مواقع زنگ زدن به رستوران يا فست‌فود چاره كار است ولي پيشنهاد ما اين است كه اين مدل غذا را سريع در خانه تهيه كنيد تا از مضرات فست‌فود دور باشيد. چون علاوه بر اينكه از مواد اوليه سالم و مطمئن استفاده مي‌كنيد، مي‌توانيد از نحوه سرخ كردن و نوع روغن مصرفي هم اطمينان داشته باشيد.

در اين مواقع بهترين گزينه استفاده از گوشت سفيد است و از بين گوشت‌هاي سفيد، ماهي و ميگو بهترين انتخاب است. همين حالا دست به كار شويد چون غذاي شما نيم ساعت ديگر آماده است. فقط دقت داشته باشيد كه مصرف ماهي تيلاپيا را به صورت هميشگي در برنامه غذايي‌تان نگنجانيد و از ماهي‌هاي ديگر هم بهره ببريد.

دنياي شلوغ و پرمشغله امروز گاهي آدم را مجبور به انتخاب غذاهايي مي‌كند كه هم زود آماده شود و هم داراي ارزش و خواص غذايي باشد. البته اين حرف به اين معني نيست كه بايد غذاهاي سنتي را كنار گذاشت و از خوردن قورمه‌سبزي، فسنجان، قيمه و... كه نياز به زمان پخت طولاني دارند، گذشت.

[Image: 454443_765.jpg]
مواد لازم براي 4 نفر:
  • ماهي تيلاپيا: چهار عدد
  • ليموي تازه: يك عدد بزرگ
  • آرد سفيد گندم: دو پيمانه
  • آرد سوخاري: دو پيمانه
  • تخم‌مرغ: دو عدد
  • نمك و فلفل سياه: به ميزان لازم
  • سيب‌زميني بزرگ: يك عدد
  • فلفل قرمز و نمك: به ميزان لازم
  • شويد خشك: يك قاشق غذاخوري
  • روغن زيتون: يك قاشق غذاخوري

روش تهیه:

1. ماهي‌ها را با آب‌ليموي تازه، نمك و فلفل سياه مزه‌دار كنيد. در يك كاسه بزرگ تخم‌مرغ‌ها را بشكنيد و هم بزنيد. حالا هر دو طرف ماهي‌ها را ابتدا در آرد سفيد، سپس در تخم مرغ و بعد در آرد سوخاري بزنيد. در يك ماهيتابه بزرگ، مقداري روغن بريزيد و هر دو طرف ماهي‌ها را در آن سرخ كنيد.

2. همراه اين غذا مي‌توانيد مقداري سيب‌زميني تند برشته هم سرو كنيد. همزمان كه ماهي‌ها در حال سرخ شدن هستند، سيب‌زميني را پوست كنده و به اندازه درشت آن را خرد، سپس در مقداري آب، برش‌هاي سيب‌زميني را نيم‌پز كنيد. حالا سيب‌زميني‌هاي نيم‌پز را در سيني فر بچينيد و روي آنها كمي روغن زيتون، نمك، فلفل قرمز و شويد بپاشيد.

3. بعد سيب‌زميني‌ها را در فر با دماي 180 درجه سانتي‌گراد به مدت 20 دقيقه بپزيد و در كنار فيله سوخاري تيلاپيا سرو كنيد.
سيب سبز
Reply
#2
من اخرشم نفهمیدم این تیلاپیلا رو چرا نباید خورد .. همه میگن مضره . نمیدونم کشندس و اینا ..
Reply
#3
سید جلیل تفتی، یک کارشناس و فعال در بازار آبزیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با انتقاد از واردات بی رویه انواع ماهی های خارجی بویژه یک نوع ماهی چینی به نام «تیلاپیا» به ایران، به بیان شرایط پروش و مضرات گوناگون این نوع ماهی پرداخت و اظهارداشت: ماهی تیلاپیا در چین بعنوان یک پروژه تولیدی در حجم عظیم و با قیمتی ارزان برای صادرات در مزارع به راه افتاد که دارای محیط های پرورش بسیار آلوده ای هستند.

وی با بیان اینکه از کود و پساب حیوانی مزارع بعنوان غذای این ماهی استفاده می شود گفت: رشد سریع و غذای بی کیفیت و ارزان ماهی تیلاپیلا آن را به محصولی با صرفه و سودآور برای کشور چین تبدیل کرده است.

تفتی با اشاره به اینکه تنها جنس نر این ماهی خوراکیست، افزود: پرورش دهندگان برای رشد بهتر و سریع تر این ماهی، از هورمون و آنتی بیوتیک های زیادی در محیط پرورش آن استفاده می کنند که بالطبع جذب گوشت این ماهی می شود.

این کارشناس و فعال آبزیان ادامه داد: براساس گزارش های مجامع علمی و تحقیقاتی در دنیا که در رسانه های بین المللی نیز بازتاب زیادی داشته است، این ماهی نسبت به دیگر ماهی ها دارای امگا 3 بسیار کمتری بوده و در عوض امگا 6 بالایی دارد که برای سلامتی بسیار مضر است.

وی تصریح کرد: بر اساس پژوهش های صورت گرفته مصرف زیاد این ماهی باعث آلزایمر، التهاب روده و مشکلات قلبی می شود و رشد بی رویه واردات این ماهی به کشورمان در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی، مصرف آن منع شده است.

تفتی با اشاره به اینکه براساس آخرین اطلاعات سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، ایران با تولیـد سالانه 692 هزار تن انواع آبزیان ، رتبه دوم جهان را در آبزی پروری داشته است، گفت: با وجود این حجم تولید که قطعا درپی آن صدها فرصت شغلی ایجاد شده است، معلوم نیست چرا از واردات این ماهی مضر به کشورمان درحالی که در کشورهای مختلف دنیا مصرف آن منع شده، جلوگیری نمی شود.

وی درخصوص برخی تلاش ها برای پرورش این ماهی در کشورمان و هشدار کارشناسان محیط زیست نسبت به خطرات آن گفت: با توجه به اینکه رشد این ماهی سریع بوده و از هرچیزی نیز تغذیه می کند، پرورش آن در آب های داخلی موجب از بین رفتن آبزیان دیگر و تغییرات اکوسیستمی خواهد شد.

این کارشناس و فعال آبزیان اضافه کرد: این ماهی هم اکنون برغم مخالفتهای کارشناسان محیط زیست ایران، توسط برخی سازمان ها و نهادها وارد ایران شده و در حال کشت و پرورش است.
براساس این گزارش، ماهی پرورشی پرطرفدار به نام تیلاپیلا یا تیلاپیا(Tilapia)، دارای مقدار بسیاری چربی امگا 6 است که این نوع چربی اگرچه به کاهش فشارخون و کلسترول کمک می‌کند اما از سوی دیگر نیز مصرف زیاد آن خطر لختگی خون، آرتریت و بیماری التهاب روده را افزایش می‌دهد به نحوی که در برخی مطالعات آمده مصرف ماهی تیلاپیا حتی از خوردن گوشت خوک نمک‌سودشده نیز بدتر است.

در سال 2008 میلادی گروهی از متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه «ویک‌فارست» نتیجه مطالعه‌ای را منتشر کردند که در آن به مقایسه سطح اسیدهای چرب در میان انواع ماهی‌ها پرداخته شده بود.

در این بررسی مشخص شد که میزان اسید چرب امگا 3 در ماهی تیلاپیا نسبت به برخی دیگر از ماهی‌ها همچون ماهی آزاد پایین‌تر است. اسید چرب امگا 3 با دارا بودن خاصیت ضدالتهابی نقش قابل توجهی در رشد مغز و بهبود عملکرد قدرت شناختی آن بازی می‌کند و همچنین ممکن است از بروز بیماری‌هایی از قبیل دیابت و آلزایمر پیشگیری کند.

همچنین در این بررسی آمده است ماهی تیلاپیای پرورشی، حاوی سطح بالایی از اسید «آراشیدونیک»، نوعی اسید چرب امگا 6 است. این نوع اسید چرب در حالی که برای بهبود وضعیت بافت‌های آسیب‌دیده بدن ضرورت دارد مصرف زیاد آن با بروز اختلال‌های مغزی همچون آلزایمر و التهاب وخیم مرتبط است. پزشکان برای مصرف گوشت ماهی به افراد توصیه می‌کنند از انواع مختلف ماهی‌ها که حاوی سطح بالایی از امگا 3 هستند و از بروز التهاب در بدن جلوگیری می‌کند، مصرف کنند.

این ماهی پرورشی، ممکن است به علت سطح پایین اسید چرب امگا 3 و میزان بالای اسید چرب امگا 6 به قلب آسیب بزند. تحقیقات جدید نشان داده‌اند که این ترکیب به ویژه برای بیمارانی که مشکلات قلبی، آرتروز، آسم و دیگر بیماری‌های مربوط به التهاب بیش از حد دارند، مضر است.

انتهای پیام/
تعدادی move free داروخانه ای موجود است.در صورت نیاز پیام دهید
Reply
#4
ماهي تيلاپيا با پنير پارميزان


مواد لازم:
  • فیله ماهی تیلاپیا : 4 عدد
  • پنیر رنده شده پارمسان : 3/4 فنجان
  • فلفل قرمز : 2 قاشق چایخوری
  • جعفری تازه خرد شده : یک قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم

[Image: 455520_810.jpg]

طرز تهیه:

1. فر را از پیش روی حرارت 400 درجه فارنهایت گرم میکنیم (200 درجه سانتیگراد).

2. پنیر پارمسان، فلفل قرمز، و جعفری در یک ظرف کم عمق و با نمک و فلفل خوب مخلوط می کنیم.

3. فیله تیلاپیا به وسیله یک برس به روغن زیتون آغشته کرده ودر مخلوط پنیر پارمسان قرار داده تا هر دو طرف ماهی را بپوشاند.

4. فیله های آماده را داخل سینی فر که که ته آن را با آلومینیم پوشاندیم گذاشته و به مدت 10 تا 12 دقیقه در فر قرار می دهیم.

منبع،مواد لازم
Reply
#5
کته تره با ماهی تیلاپیا


[Image: 491159_591.jpg]
مواد لازم:
  • برنج: سه پیمانه معادل 600 گرم
  • تره: 500 گرم
  • قرص استاک گوشت: یک عدد
  • کره: 50 گرم
  • ماهی تیلاپیا: یک کیلو
  • کره برای سرخ کردن: به‌میزان لازم
  • ادویه مخصوص مرغ و ماهی: یک قاشق غذاخوری
  • آرد سفید: به میزان لازم
  • خامه: 250 گرم
  • پودرسیر: نصف قاشق چای‌خوری
  • پودرگردو: به میزان دلخواه

روش تهیه:

1. ابتدا برنج را پس از شستن و خیساندن با چهارونیم پیمانه آب می‌جوشانیم، در اواسط جوشیدن برنج، تره را به آن اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم آب برنج کاملا کشیده شود در ظرف‌های تک‌نفره یا یک قابلمه بزرگ برنج را کشیده، فشرده کرده و دم می‌کنیم.

2. گر بخواهیم داخل قالب‌های تک‌نفره درست کنیم روی برنج فویل کشیده و آن را در فر دم می‌کنیم.

3. ابتدا ماهی‌ها را با ادویه مرغ و ماهی طعم‌دار کرده کمی آرد روی آن می‌پاشیم و با کره آرام سرخ می‌کنیم.

4. درنهایت خامه، پودرسیر و پودرگردو را روی ماهی داخل تابه می‌ریزیم وقتی دو جوش خورد و کمی غلیظ شد کته را دمر کرده و تکه‌های ماهی را روی آن سرو می‌کنیم.

منبع ،زندگي ايده ال
Reply


Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  اگر از بوي ماهي بدتان مي ايد ecco24 0 336 02-13-2015, 04:19 PM
Last Post: ecco24
  مرغ سوخاري رژيمي Lady Empire 0 326 10-20-2013, 11:28 PM
Last Post: Lady Empire



Users browsing this thread: 1 Guest(s)